Dialog i hverdagen

Udveksling af vigtige informationer omkring barnet sker ved aflevering og afhentning. Derudover via telefon eller i beskedsystemet i Aula. Bliver barnet syg i Daginstitutionen, kontakter vi jer, så I kan hente barnet.

Personalet vil støtte og vejlede forældre om barnets udvikling og trivsel gennem den daglig dialog. De kan for eksempel komme med ideer til, hvordan I hjemme kan styrke barnets sproglige og motoriske udvikling.

Samtaler

Ved alle samtalerne benyttes et intro-/samtaleredskab.

I er altid velkomne til at ønske en samtale angående dit/jeres barns trivsel, læring og udvikling

Vuggestuen:

• Opstartssamtale
  • 3 måneder efter start, hvor forventninger afstemmes
  • Afsluttende samtale ved overgang til børnehave

Børnehaven:

• Opstartssamtale
  • 3 måneder efter start, hvor forventninger afstemmes
  • Samtale ift. skolestart – november (året før skolestart)
  • Samtale ift. skolestart - marts (før skolestart)

Forældremøder

Vi har tradition for at afholde valg til Institutionsbestyrelsen ved sommerfesten i september.

I Kometen er der ”fyraftensmøder” som en afløser for, ellers velkendte forældremøder.

Børnegruppers forældre inviteres til relevant information om børnenes hverdag og pædagogik i institutionen.

Se på hjemmesiden og følg med på mininstitution for nærmere info.

Aula er en vigtig informationskanal

Nyheder og generel info fra Daginstitutionen formidles via Aula. Vi har derfor en forventning om, at I holder jer orienteret her.

I Aula appen skal I give besked, hvis jeres barn holder en fridag eller er syg. Her skal I også svare på tilmeldinger til ferier og arrangementer. Husk at opdatere jeres kontaktoplysninger og barnets stamoplysninger.

Trivselsevalueringer på alle børn laves 2 gange årligt

En central metode i Opsporingsmodellen er de systematiske trivselsevalueringer af alle børn i alderen 0-6 år.

Trivselsevalueringerne skal hjælpe med at opdage børns eventuelle manglende trivsel på et tidligt tidspunkt.

Der gennemføres trivselsevaluering 2 gange årligt.

Samarbejde med forældre om trivselsevaluering

Samarbejdet med forældre er afgørende i forhold til et barns trivsel.  Det er forældrene der kender barnet bedst.

Forældre orienteres om, at der gennemføres trivselsevaluering og inddrages hvis evalueringen giver anledning til ekstra opmærksomhed eller bekymring i forhold til barnets trivsel.

Forældreportalen

I Aalborg Kommune bruger vi Rambølls Forældreportal. Forældreportalen er en digital portal, som samler de oplysninger, der er behov for i dialogen om dit barns trivsel. Vi bruger Forældreportalen i forbindelse med trivselsevalueringer og sprogvurderinger.

For yderligere information henvises til Allborg kommunes hjemmeside ”Sammen om trivsel – en model for tidlig opsporing”.