Ny styrket pædagogisk læreplan

Daginstitutionen Kometens pædagogiske læreplan

Læreplanen er et levende dokument, som beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde og kan vise dig et her og nu billede af vores institution.

• Alsidig personlig udvikling
  • Tilknytning og relation gennem dialog
  • En omsorgsrelation, der har indhold, og hvor der er ambitioner for barnets mestring
  • Forældrene er vigtige eksperter i deres barns alsidige personlige udvikling. Vi lytter og inddrager den viden forældrene har fra deres første tid.

ICDP i det understøttende samspil

Vi har i vores læringsmiljø fokus på ICDP, hvor vi bl.a. er opmærksomme på at vise positive følelser overfor barnet. Pædagogen justerer sig, og igangsætter den førelsesmæssige samtale

Vi viser anerkendelse og giver ros for det, barnet kan. (NUZO Barnets nærmeste udviklings zone)

Naturen er en fantastisk god platform, til at understøtte barnets alsidige udvikling.

Børn, der leger meget i naturen, udvikler bedre motorik, koordination og balance.

I naturen ser vi ofte børnene vise andre kompetencer og danner nye relationer.

Social udvikling - ”Jeg er - jeg tør”

Vi skal kunne stå inde for vores pædagogiske udviklingsstrategier der kvalificerer læringsmiljøer samtidigt med, at det bidrager til en positiv udvikling af barnet.

En positiv udvikling af det sunde barns integritet, og sætter fokus på udvikling af robusthed. Målet er at turde stå fast og være sig selv i gruppen af børn.

Læringsmiljø understøtter børnefællesskaber, hvor alle børn oplever at være en del af et børnefællesskab. At det enkelte barn kan lære at indgå i forskellige fællesskaber, og opleve sig selv bidrage med initiativer. Løfter den sociale opmærksomhed i fællesskabet og for at børnene kan spejle sig i de andre børn.

Kommunikation og sprog

For pædagogerne i Daginstitutionen Kometen er relations arbejde en naturlig del af hverdagen, dette sker bl.a. ved at ICDP

Alle medarbejdere er udannet i ICDP. niveau 1.ICDP er en forkortelse af International Child Development Program. (Norske psykologi-professor Karsten Hundeide).

ICDP-træningsprogrammet omfatter blandt andet brug af video.

Vi tager pædagogisk ledelse i samtaler med børnene, heriblandt den gode tone, samt den åbne og nysgerrige tilgang.

Vi ved at den tidlige sprogudvikling udvikler børns adfærdsmæssigt. For at understøtte barnets udvikling og læring benævner vi egne og barnets initiativer, samt følelser. Gennem dette støttes barnets sproglige udvikling. Ved benævnelse af barnet løfter vi den sociale opmærksomhed børnene imellem

Krop, sanser og bevægelse

WHO' definition af sundhed: Sundhed er ikke blot fravær af sygdom og svaghed, men størst mulig fysisk, psykisk og socialt velbefindende.

Fysisk aktivitet omfatter al bevægelse, der øger energiomsætningen, dvs. både ustruktureret aktiviteter og  lege samt mere bevidst, målrettede og regelmæssige fysiske lege og aktiviteter, der øger pulsen.

Mental sundhed er en tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre mennesker. Vi er opmærksomme på de 18 grundbevægelser. Deltagende og sammen inde og i naturen.

Natur, udeliv og science

”Naturen er en resurse, som vi lærer børnene at passe på”. Vi udforsker naturen sammen med børnene, og har fokus på at være nysgerrige sammen med børnene, tænke anderledes, og se på naturen med nye øjne sammen med børnene.
Vi følger børnenes spor, har fokus på de initiativer børnene tager, udvider og er nysgerrig og undrende sammen med barnet, med fokus på nærmeste udviklingszone, og barnets læring.
Vi oplever at der er mindre konflikter mellem børnene i uderummet. Mange børn oplever at finde den indre ro, og at nervesystemet kommer i behag/ro.
Vi bruger vores fantasi sammen med børnene, mens vi sanser, eksperimenterer og fordyber os. Leg til læring.

Kultur, æstetik og fællesskab - Kulturelle horisonter

Der har været en særlig prioriteret pædagogisk opmærksomhed på natur og udeliv, som en vigtig del af dagligdagen for alle børn i alderen 0-5 år.

I Kometen skabes læringsmiljøer og børnefællesskaber, hvor deltagelsesmulighederne ikke afhænger af bestemte kompetencer eller baggrund.
Vi hjælpes ad med at udvide egne og børnenes kulturelle horisonter, hvor vi sætter ord på, for både børn og voksne, at forskellighed og individuelle tanker og udtryk vægtes højt.
Vi formidler traditioner som påske, fastelavn og jul ti børnene, samt de sange som hører til højtiderne.

Evalueringskultur

Det er ikke et lovkrav at beskrive dagtilbuddets dokumentations- og evalueringspraksis i den pædagogiske læreplan, men det kan være en fordel i udarbejdelsen af læreplanen at forholde sig til den løbende opfølgning og evaluering af indholdet i læreplanen.

Evalueringer der kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø

I daginstitutionen Kometen ønsker vi at skabe et sundt miljø for evaluering.

Den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle arbejdet, at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.