Sådan arbejder vi i Kometen

Sund tilknytning er sindets immunforsvar

Sund tilknytning er sindets immunforsvar, og den trygge tilknytning fremmer resiliens. Vi ser det sunde barns integritet, og sætter fokus på udvikling af robusthed. Målet er at turde stå fast og være sig selv.

Vi skal kunne stå inde for vores pædagogiske udviklingsstrategier, der kvalificerer læringsmiljøer samtidigt med, at det bidrager til en positiv udvikling af barnet.

Vi ser forældre som værende fundamentet i et barns liv og sammen bygger vi videre på dette fundament ved blandt andet:

• At give god tid og plads, når barnet begynder, for at sikre en god tilknytning
  • At udvise omsorg for derigennem at skabe tillid/tryghed for barnet
  • At skabe udviklende og inspirerende læringsrum
  • At være kærlige og professionelle voksne via nærvær, engagement og indlevelse
  • At støtte barnet i dets udvikling og trivsel og læring
  • At videreudvikle det enkelte barns kompetencer
  • At vægte den gode stemning og det gode humør
  • At arbejde for et åbent, tillidsfuldt og positivt forældresamarbejde

Vores værdigrundlag bygger på et demokratisk menneskesyn, hvor ressource tænkning, anerkendelse og det inkluderende børnefællesskab er omdrejningspunktet i vores pædagogiske arbejde.

Vi ser barnets udvikling, som en bevægelse

Udvikling som en bevægelse, der sker i hverdagen, og som er i konstant forandring.

Udvikling er iflg. Stern at, mennesket gennem et bekræftende samspil med andre bliver sig selv, tydelig for sig selv og tydelig for andre. Udvikling foregår i et samspil med andre, og er afhængig af hvilke sammenhænge, vi befinder os i.  (Bogen: Se barnet indefra)

Som pædagoger i en daginstitution kommer vi ind i børns liv i en periode med rivende udvikling, og kommer på godt og ondt til at påvirke den. Derfor har vi, som pædagoger, et stort ansvar for at sikre en løbende sammenhæng, mellem det vi som professionelle udvikler af pædagogiske læringsmiljøer, og fremme børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Begrebet udvikling kan sættes i relation til ændringer i børnenes personlige måde at deltage, lege og bidrage ind i de børnefællesskaber, de er er en del af.

I Børnehaven er børnene både i grupper efter alder og i funktionsopdelte læringsmiljøer. Vi kan tilrettelægge læringsmiljøerne mere målrettede i forhold til udviklingstrin/alder, bl.a. ved at rummenes indretning, legetøj og øvrige materialer tilpasses mere præcist til alderstrinnet. Omvendt sikrer vi aldersintegrationen gennem leg, fællessamlinger og projekter på tværs af alderstrinnene.

I Vuggestuen prioriteres kontinuitet og tryghed i barnets relationer til personalet og de andre børn. Vuggestuen er derfor opdelt i to aldersintegrerede grupper med 10 og 11 børn. Inden for denne ramme arbejdes der samtidig også med aldersopdelte aktiviteter og læringsmiljøer.

Børn har ret til krat

Naturen er livsbekræftende, spændende og lærerig, og med inspirerende kurser og velskrevet materiale motiverer Grønne Spirer de voksne til at tilbyde børnene flere naturoplevelser.

Der er fokus på udeliv, natur og miljø samt en grøn og sund hverdagskultur i institutionerne.

Naturens er vores livsgrundlag. En kilde til forundring, viden og nydelse.

Hvad kan den så, den der natur

Børn, der leger meget i naturen, udvikler bedre motorik, koordination og balance.

Naturen udfordrer konstant kroppen og sanserne.

Naturen udfordrer også opfindsomheden og skærper koncentrationen.

Naturen skifter med årstiderne, den er multifunktionel.

I naturen ser vi ofte børnene vise andre kompetencer og danne andre relationer end inde.

Børn, der leger meget i naturen, har 25 % færre sygedage, viser svenske undersøgelser. Der er frisk luft, mindre støj og mere plads. Hvilket også giver langt færre konflikter.

Naturen byder på følelsesmættede oplevelser. I naturen er der liv og død.

Så alt i alt er naturen en fantastisk god platform, til at understøtte barnets alsidige udvikling.