Traditioner

Kulturelle horisonter

Vi sætter ord på, for både børn og voksne, at forskellighed og individuelle tanker og udtryk vægtes højt.

Vi afholder fastelavn, påske og jul børnene. Vi arbejder med tanker og udtryk på en kreativ måde. eks. synger vi de sange, som hører til højtiderne.

Børnene lærer at udtrykker sig ved at male, tegne, klipper, moddeler.

Højtider markeres og årstider følges

• FødselsdageFødselsdagen fejres her i institutionen. Fødselsdagsbarnet er i centrum,  der er sat flag frem med barnets navn og alder, der synges fødselsdagssang på stuen.

• Fastelavn
    Børnene er klædt ud hjemmefra, hvis I/de har lyst. Vi laver fastelavnspynt, slår katten af tønden, og synger fastelavnssange.

• Påskefrokost for børn
    Påsken markeres med påskeklip. Vi sår karse og maler påskeæg mm. Vi afholder en frokost med traditionelt rugbrød med pålæg. Bordet pyntes med påskepynt og servietter.

• Bedsteforældredag
    Børnenes bedsteforældre, eller betydningsfulde voksne modtager en indbydelse til en eftermiddag i maj måned. Vi laver kaffe, the og bager boller. Bedsteforældrene har en plante eller en blomst med, som de planter i vores højbede.

• Forældredag
    Forældrebestyrelsen kan finde emner, der kræver en indsats. Indsatsen kan være udbedring, oprydning, malerarbejde eller forbedringer af lokalerne og udearealerne.

• Sommerfest
    I september afholdes der en fest, hvor børn, forældre og personale spiser et måltid sammen. Der er forskellige former for aktiviteter efterfølgende.

• Juletræsfest
    1. december har børnene deres forældrene og søskende med i institutionen fra kl. 14.00  Vi er ude på børnehavens legeplads. Der bliver danset om juletræet,  lavet aktiviteter i forskellige juleværksteder og spist æbleskiver.

• Julefrokost for børn
    I slutningen af november, og gennem december markeres julen med aktiviteter som:  Julehistorier, juleklip mm. og afsluttes med en julefrokost.