Udeliv, sunde relationer og læring

Nære og sunde relationer har stor betydning

God tid og plads til at være sig selv, med en voksen tæt på. Vi arbejder på at styrke tryghed og etablerer tilknytning mellem barn og voksen.

Vi udviser omsorg, og er nærværende. Det viser vi ved at vente, se og bekræfte barnets initiativ. Møder barnet og dets behov, og sætter ord på initiativer og følelser.

Tæt forældresamarbejde i opstarten, hvor I fortæller os om barnet

Dialogen prioritets højt, og vi tager os tid til, at lytte til jeres fortælling. Læring sker, når barnet er trygt, og føler sig, som en del af et fællesskab.

Kontaktpædagogen følger barnet i hverdagen. Den betydningsfulde voksne guider børnene i hverdagen, og skaber rammer for læring, udvikling, trivsel og dannelse.

Udeliv og natur vægtes højt

Uderummet er vigtigt læringsrum for aktiviteter. Naturen er en resurser, som vi lærer børnene at passe på.

Legepladsen til børnehavebørnene med gynger, bål hus og sandkasse. Omgivet af gamle træer, der giver læ og skygge, og ideer til mange slags lege, aktiviteter og eksperimenter.

Sandkasse, lille rutchebane, gynger, bakker og den "lille skov" er et overskueligt udeareal for det mindre vuggestuebarn.

Vestre Fjordpark er vores nabo, hvor der er et stisystem ned til. Området bruger vi med fokus på naturen. Barnet får tid til at være nysgerrig på naturen, og med en aktiv krop.

"Det grønne spirer flag", "det blå flag" støtter og synliggør institutionens arbejde for en fysisk aktiv grønnere hverdag.

Uderummet bruger vi til aktiviteter i al slags vejr, og vi tager også naturen med ind. Vi mærker på sne og mudder indenfor og arbejder med grankogler, sten og blade og ser, hvad de kan bruges til.  Vi følger børnenes initiativer, og ser hvad de er optaget af. Vi kaster med blade, bygger snemænd, laver bål, anvender naturens materialer, snitter i pinde, plukker blomster, ligger ned og kigger på skyer og meget andet.

Læs om Friluftsrådets grønne mærkningsordning her.

Læs om Grønne spirer her.